ForsideLandbrugets falske pibeLandbrugets løgnehistorierMiljø- og Fødevareministeriet inviterer til pressemøde på Axelborg

Miljø- og Fødevareministeriet inviterer til pressemøde på Axelborg

-

,
Landbrugsbossen Karen Hækkerup åbnede Fødevare- og Miljøministeriets pressemøde den 14. december på Axelborg. Efter hende talte bl.a. to ministre.

I en besynderlig sammenblanding inviterer Fødevare-og Miljøministeriet til pressemøde på Axelborg, hvor Karen Hækkerup fra landbruget er første indlægsholder.

Det drejer sig om, at der er dannet et nyt “Fødevarepartnerskab” hvor angiveligt Carlsberg er med, men dog ikke optræder på pressemødet. Det gør derimod Arla og Danish Crown, underskudsskabende giganter, der tilsyneladende gennem dette nye partnerskab skal opleve at man “booster” deres eksport, der som anført ikke dækker produktionsomkostningerne.

Vi leverer med rødt en lingvistisk analyse af den bombastiske pressemeddelelse herunder.

Presseinvitation: Nyt fødevarepartnerskab skal øge eksporten

Heri ligger en påstand om, at eksport er en god ting. Men det er ikke en god ting af øge en underskudsforretning, som for eksempel salg af tørmælk eller svinekød, hvor de landmandsejede salgsselskaber ikke kan betale producenterne tilstrækkeligt til, at de kan betale deres udgifter til løn, foder, renter m.m. Det ville faktisk gavne samfundsøkonomien af indstille eksporten af underskudsgivende produkter, men denne mulighed synes ikke at eksistere i ministeriets og landbrugets verden. Endvidere lades helt ude af betragtning, at produktionen af animalske produkter skader både vandmiljø, klima og natur, der i forvejen er i knæ ikke mindst på grund af landbrugets hærgen.

 

Onsdag den 14. december præsenterer erhvervsminister Brian Mikkelsen og miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen et nyt fødevarepartnerskab. Med partnerskabet får den danske fødevareklynge et udstillingsvindue, der tydeligt sætter Danmark på verdenskortet som et førende fødevareland.

 Interessant er det, at ordet “landbrugsland” er erstattet af “fødevareland”, hvor altså Carlsberg også tæller med. Det sidste er en interessant påstand. Men har vi ikke i årevis fået tudet ørerne fulde med, at Danmark netop er et “førende fødevareland”, hvad så end dette betyder. Hvordan dette “partnerskab” skal sætte Danmark “tydeligt på verdenskortet” hvad så end dette betyder, fremgår ikke. Men højt råbes der, der buldres og brages og de fedeste fraser får forhindringsfrit løb.

Publiceret 13. december 2016

En række af de største danske virksomheder fra den danske fødevareklynge som Arla, Carlsberg og Danish Crown lancerer onsdag den 14. december et nyt Fødevarepartnerskab i samarbejde med regeringen, Landbrug & Fødevarer og DI.

Interessant, at DI ikke er repræsenteret ved pressebriefingen. Bestyrelsesformanden Torben Ladegaard er dog industrimand.

Samtidig offentliggøres den danske Fødevarefortælling, og målet er, at den danske fødevareklynges eksport af teknologi, fødevarer, ingredienser, maskiner og produkter skal boostes markant.

“Den danske Fødevarefortælling”. Hmmm hvad mon det er for en? Og hvem har nu fået lov til at skrive sådan en, og endda med stort begyndelsesbogstav? Er det mon den, hvor Jørgen let speakede eller hvad? Der er i hvert fald schwung over en introduktion af en åbenbart ny “Fødevarefortælling”, så det skal nok kaste nogle “eksportkroner” af sig. med mindre altså at den er fuld af løgn. Og det er den nok…

Vi noterer den evindelige brug af “markant”, som ret beset ikke betyder andet end, at afsenderen har været på et eller andet management kursus, hvor alting skal fremmes, forbedres eller fornyes “markant“. Her foretrækker vi krokant.

Det skal blandt andet ske ved, at udlandet i langt højere grad får øjnene op for danske kvalitetsvarer, der kan levere løsninger inden for bæredygtighed, sundhed og fødevaresikkerhed, som i stigende grad efterspørges på verdensmarkedet.

Jamen har vi ikke allerede ambassader i hele verden, der hjælper eksportørerne i det fremmede? Har Danish Crown, Carlsberg  og Arla ikke store kompetente salgsafdelinger, der markedsfører i udlandet så udlandet udmærket kender Danish bacon, tørmælk og øl, der altså bare klarer sig elendigt i konkurrencen med andre produkter, og derfor må sælges med underskud. Men det er altså blevet en statsopgave igen at hjælpe de uduelige bønder i deres selvmorderiske ridt mod afgrunden. Landbrugstilskud camoufleret som national historiefortælling og statslig branding af Danmark.

Det er interessant, at pressemeddelelsen sætter dansk eksporteventyr synonymt med en påstået stigende efterspørgsel efter  ” løsninger inden for bæredygtighed, sundhed og fødevaresikkerhed”. Er Carlsberg øl sundt? Tørmælk eller fedt flæsk? Er det bæredygtigt? Det mener da vist kun svine- og mælkeproducenterne selv. En almindelig malkeko sviner nogen lunde lige så meget som en gennemsnitlig ministerbil, og det er på ingen måde bæredygtigt!

Kilde: Presseinvitation: Nyt fødevarepartnerskab skal øge eksporten – Miljø- og Fødevareministeriet

Et referat fra pressemødet kan læses her