ForsideAntibiotika og resistensDanske forskere afslører, at antibiotikarester i kød giver farlige spegepølser

Danske forskere afslører, at antibiotikarester i kød giver farlige spegepølser

-

Salami_aka
Dødens pølse har hidtil kun omfattet rullepølser. Nu får de selskab af fermenterede, altså rådne, spegepølser

Forskere dokumenterer en sammenhæng mellem antibiotikarester i svine- og oksekød og sygdomsfremkaldende bakterier i spegepølser. Resultaterne er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift mBio – udgivet af American Society for Microbiology. Forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet har i laboratoriet påvist en sammenhæng mellem antibiotikarester i uforarbejdet kød og risiko for usikre spegepølseprodukter.– Industrielle pølser burde være helt uskadelige at spise, men alligevel ser vi af og til alvorlige madforgiftninger på grund af sygdomsfremkaldende VTEC-colibakterier. Vi har nu i laboratoriet bekræftet vores hypotese om, at flere kendte antibiotika – der benyttes i landbruget – hæmmer den nødvendige konserveringsproces i pølseproduktionen, siger professor Hanne Ingmer, Institut for Veterinær Sygdomsbiologi, der i projektet samarbejder med DTU Food.Tilladelige koncentrationer under lupI pølseproduktion benytter man sig af såkaldt fermentering, hvor tilsatte bakteriekulturer giver pølsen sin karakteristiske konsistens og smag. Samtidig er fermentering en konserveringsproces, der hæmmer sygdomsfremkaldende bakterier ved at syrne pølseproduktet.– Vi har undersøgt seks forskellige kommercielle bakteriekulturer, som fødevareindustrien benytter til at skabe en velsmagende, fermenteret spegepølse. Vores studier i modelpølser viser, at alle disse kulturer er følsomme over for antibiotikarester. Resterne hæmmer de gode mælkesyrebakterier – men ikke væksten af sygdomsfremkaldende bakterier i produktet, fortæller professor Hanne Ingmer.Hun understreger, at forskerne i projektet udelukkende har set på de tilladelige koncentrationer af kendte antibiotika som oxytetracyclin, penicillin og erythromycin.

via Antibiotikarester i kød giver farlige spegepølser – Københavns Universitet.