Imerco laver falsk reklame

Imerco i Ballerup udnævnt til ugens snydepels

-

Imerco i Ballerup udnævnt til ugens snydepels

Imerco i Ballerup nægter at levere denne termoflaske, selv efter at butikken har bekræftet, at varen er reserveret af kunden, denne sides redaktør, der modtog denne SMS fra forretningen:

termoflaske

Kære Knud Haugmark . Tak for din reservation, som nu er modtaget i systemet. Vi finder varen frem til dig, og du hører fra os, når du kan hente den i butikken. Reservationsnummer 161671854 af Cook & Baker Termoflaske 0,35 liter – Rustfrit stål – Stål Imerco Home Ballerup Centret

Næste dag løb forretningen fra sit løfte og skrev lakonisk

Vi har desværre ikke Cook & Baker Termoflaske 0,35 liter – Rustfrit stål – Stål, som du ønsker at reservere 161671854, på lager i butikken, så vi kan ikke gennemføre reservationen.
Imerco Home Ballerup Centret

Dansk erhverv skriver om aftaleloven:

Når en kunde har lagt varen i kurven og afsendt bestillingen, vil der normalt være indgået en bindende aftale. Dvs. at man som erhvervsdrivende er nødt til at levere varen til den aftalte pris.

Alligevel svarer Imerco på en henvendelse til deres kundeservice

Det er vi kede af at høre. I beskeden vi sender bekræfter vi ikke at vi har varen, sms’en er blot en registrering af at vi har modtaget reservationen.

Med ønsket om en god dag.

Så denne tekst er altså ikke en bekræftelse på, at man vil levere varen?

Vi finder varen frem til dig, og du hører fra os, når du kan hente den i butikken.

I en senere mail påstår man, at forretningens hjemmeside indeholder et forbehold for, at varer kan være udsolgt. Men i dette tilfælde fremgik det af annoncen, at varen var på lager i forretningen.

Vi anser begge svar for at være ret flabede og udnævner hermed Imerco til ugens snydepels.

I følge aftaleloven skal en forretning nemlig levere det, man skilter med

Sendt til Ballerup Bladet

Mange tror at forbrugerbeskyttelsen er i top i Danmark. Men faktisk må forbrugerne finde sig i hvad som helst, hvis det drejer sig om beløb under kr. 1000. Så kan man nemlig ikke klage til forbrugerombudsmanden. Jeg bestilte en termokande, som Imerco i Ballerupcentret havde på tilbud og på lager på deres hjemmeside til kr. 49.50. Butikken bekræftede og lovede at sende besked, når de havde fundet varen frem. Det så godt ud. Næste dag nægtede forretningen at levere, fordi de havde fundet ud af, at varen alligevel ikke var på lager. Nu er det sådan ifølge lovgivningen, at det betragtes som en bindende aftale, så snart kunden har lagt en vare i kurven på en given hjemmeside. Og en forretning skal levere det, som den skilter med. Ellers er der tale om lovovertrædelser. Men det må man som kunde bare leve med. Forretningen henviste mig i øvrigt til at bestille varen i en anden forretning langt væk, men så ryger besparelsen jo til diverse transportomkostninger. Som deres ”kunderservice” skrev: Vi kan desværre ikke være behjælpelige med at skaffe denne vare til Ballerup til afhentning”. Imerco kunne have løst problemet ved at tilbyde en tilsvarende vare til samme pris. Men nej, så heller bryde loven og blæse kunden en hatfuld. Jeg er ikke imponeret.