ForsideLandbrugsdrab og arbejdsulykkerLandbrugskriminalitetKlage over markedsføring af Bornholmergrisen

Klage over markedsføring af Bornholmergrisen

-

Sendt til forbrugerombudsmanden

Jeg mener at annoncen anpriser ting, der ikke nødvendigvis er fordele, for eksempel at grisen får 70% lokalt foder. Dette er gældende for de allerfleste svin i Danmark. Det er snarere en ulempe, at svinene skal have tilført foder fra udlandet, da dette tilfører næringsstoffer til det danske miljø. Der er ingen grund til at tro, at foder dyrket på Bornholm skulle adskille sig særligt fra andet foder.
 
Det fremhæves at svinene får frisk halm hver dag, men hermed opfyldes blot et lovkrav om rodemateriale. Den slags må man ikke anprise.
Det nævnes at grisene har "ekstra meget plads" men da et slagtesvin skal klare sig på minimum 0.65 m2 betyder det ikke ret meget, at de nu skal klumpe sig sammen på 0.85 m2. Især ikke, fordi svinene faktisk er større end normalt for slagtesvin. Dette fremgår af Danish Crowns hjemmeside. Det er et ubesvaret spørgsmål om svinene af den grund "har det bedre". De har, når de står sammen i en boks, nærmest ingen plads at "bevæge sig på". At de så skulle "have det bedre" er ikke dokumenteret.
Det oplyses endvidere at kødet er "modnet" i tre dage. Dette er simpelthen noget vås, da al svinekød opholder sig 2-3 dage på slagteriet. Svinekød er fra meget unge dyr (4-5 måneder) og har ikke brug for modning som oksekød, der stammer fra ældre dyr.
Jeg har anført COOP i min klage, men da deres kampagne er udtænkt af Danish Crown skal jeg også inddrage dette firma i min klage.
 
Venligst
 
Knud Haugmark, B.A.
Skelhøjvej 25 C 1. th.
2800 Lyngby
Tlf: 20 41 77 88
Fastnet: 46 96 49 48
Skype: haugmark
www.haugmark.dk